Verken je horizon
De laatste jaren leggen steeds meer ondernemers de focus op hetgeen wát ze doen, en de wijze waarop ze dit doen. Dit alles wordt in een etalage geplaatst. Je komt online steeds meer manieren tegen van coaching, systemen en tal van andere zaken die aan moeten tonen hóe goed je organisatie wel niet is. Klanten haken echter op een heel ander onderdeel van je verhalen in. Klanten volgen in veel gevallen namelijk hetgeen dat ze voelen en hetgeen dat jij als bedrijf aan ze belooft.
Het complete proces valt op sommige momenten te vergelijken met de communicatie die plaatsvindt met een 4-jarig kind. Momenten waarop het lijkt dat ze de boodschap snappen worden sterk afgewisseld met momenten van complete onduidelijkheid. Het zoeken naar een begeleider of coach om dit proces te verbeteren kan in principe gezien worden als onbegonnen werk door het enorme aanbod met mensen die allerlei zaken beloven aan je. Dit probleem geldt ook voor andere vakgebieden.
Zoek net even anders!
Het is raadzaam om dit alles te vermijden. Dit kun je doen door jouw normale zoekgedrag even opzij te zetten en net op even op een andere wijze te zoeken. Bij het op andere wijze zoeken ga je in eerste instantie na of je de persoon die je gevonden hebt misschien al kent. Dit verandert de wijze van communicatie. Een goede naamsbekendheid is hiervoor van essentieel belang. Het zoekproces valt verder onder te verdelen over verschillende zaken, namelijk:
-
Toewijding
Is de persoon toegewijd aan zijn vak maar ook naar jou als klant. Het werken met mensen die vol toewijding zijn kan inspirerend en ook motiverend werken. -
Visie
Kun je jezelf vinden in de visie van het bedrijf in kwestie. Wanneer de visie van een bedrijf aansluit bij jouw waarden en normen vergroot dit de kans op een succesvolle relatie. Andersom is het voor bedrijven van belang de waarden en normen van haar doelgroep in kaart te hebben. -
Resultaten
In het verlengde van de visie liggen de resultaten die de organisatie belooft. Zijn deze beloftes van belang en heb je baat bij de resultaten die jou geboden worden. De gedane belofte dient ook in zekere mate geloofwaardig te zijn. -
De hoe!
Sluit de manier hoe iemand het aanpakt aan bij mijn wensen. Dit verschilt per ieder individu.
Kies en word gekozen!
Een juiste manier van zoekgedrag vindt plaats via de reeds besproken stappen. Er dient een goede afstemming te zijn van alle vier de stappen. Verken je horizon en help klanten zodoende met het kiezen voor jou en kies zelf in de toekomst voor een nieuwe wijze van zoeken.
Terug naar overzicht