Debiteurenbeheer - Hoe deel ik mijn debiteuren in?
Je begint net met je bedrijf. De debiteurenadministratie moet nog worden opgezet. Je ziet er heel erg tegenop. Schuldenaren, vorderingen: de klant moet op tijd betalen. Dus je zet er je schouders onder. Gelukkig bestaat er tegenwoordig genoeg software die je er een handje mee kan helpen. Je hoeft het dus niet helemaal zelf te doen.
Categoriseren van je debiteuren
Software is een enorme hulp bij de boekhouding. Toch zul je zelf een opzet moeten maken in welke categorieën je je debiteuren indeelt. Zo kun je denken aan handelsdebiteuren en niet-handel debiteuren. Heb je geen invloed (meer) op je debiteuren? Dan kun je die onderbrengen onder niet-handel debiteuren. Deze debiteurengroep kun je verder onderverdelen in bijvoorbeeld intercompany-, incasso- en failliete debiteuren.
Je kunt ook denken aan een andere manier van categoriseren: major en minor accounts. Dan ga je uit van een andere categorie. Die zou je dan eventueel kunnen onderverdelen in een subcategorie. Je zou daar bijvoorbeeld de handels- en niet-handel debiteuren onder kunnen laten vallen.
Boekhoudsoftware
Een hulpmiddel bij je debiteurenadministratie is altijd welkom. Gebeurde vroeger alles nog op papier, nu heb je debiteurensoftware. Je hoeft dus niet meer letterlijk in de boeken te duiken om te zien hoeveel vorderingen je hebt uitstaan. Op de pagina finance software lees je alles over de verschillende aanbieders van boekhoudsoftware die er zoal zijn. Er zijn namelijk verschillende boekhoudprogramma's voor op je computer. Kijk goed welk programma het best bij jouw bedrijf past door de verschillen op een rijtje te zetten. Kies een programma dat optimaal voorziet in jouw wensen en behoeften.