Marketing en Sales
Veel mensen zijn van mening dat marketing en sales in een adem te noemen zijn. Dit is echter niet het geval. Waar marketing zich met name focust op markt houdt verkoop zich in principe uitsluitend bezig met de verkoop aan klanten. Op deze pagina wordt de smalle grens tussen marketing en sales duidelijk gemaakt.
Marketing, aangenaam!
Marketing focust zich met name op de markt en de ontwikkelingen die zich hier dag in dag uit voordoen. Daarnaast heeft marketing betrekking op het combineren van de vooraf opgestelde marketingmix en tevens het mogelijk maken voor de verkopers om producten daadwerkelijk te verkopen. Hiervoor wordt met regelmaat gebruik gemaakt van direct mail acties. Hierbij wordt de mail opgesteld door de marketeer en vervolgens verspreidt over een mailbestand met meerdere e-mailadressen. De marketeer combineert de marketingmix en geeft zodoende de verkopers de mogelijkheid om te verkopen. Na het mailen wordt de marketeer als het ware afgelost door de verkopers. Andere voorbeelden van acties tot de activiteiten van een marketeer behoren zijn:
-
Website beheer
-
Creëren van sales acties
-
Creëren van materialen die de verkoop ondersteunen (brochures en folders)
Het fenomeen genaamd Sales
Sales is voornamelijk gericht op de directe verkoop tussen verkoper en klant. Naast de verkoop houdt de salesman zich bezig met het onderhouden van klantcontacten en de acquisitie van nieuwe klanten. De salesafdeling dient hierin in zekere mate rekening te houden met zaken die besproken staan in de marketingmix. Een echte verkoper is doorgaans sociaal aangelegd, beschikt over een goed en soepel praatje en kan bovendien goed omgaan met verschillende soorten mensen. Door middel van het op een correcte wijze overbrengen van de marketingmix van een bedrijf kan de verkoper de cirkel van marketing en sales rond maken. De verkoper valt als het ware te vergelijken met de spits van een voetbalteam. Ze maken de goal!